13 lip 2012

Maślankowe ciasto z jagodami i kruszonką.

Szukałam ostatnio przepisu na ciasto z jagodami. Zależało mi na czymś prostym, choć nie chciałam, żeby był to typowy placek z kruszonką, więc znalazłam ciasto z dodatkiem maślanki. Nie miałam jej w lodówce, ale wyczytałam, że można ją zastąpić mieszając jogurt naturalny na pół z mlekiem i tak też zrobiłam. Z braku sody oczyszczonej zwiększyłam ilość proszku do pieczenia, a ponieważ przepis był amerykański, znacznie zmniejszyłam ilość cukru. Myślę, że pomienięcie sody zaskutkowało zakalcem, choć z drugiej strony wielokrotnie zdarzało mi się, że używając w wypiekach jogurtu, ciasto nie wyrastało jak powinno. Mnie osobiście zupełnie to nie przeszkadza, bo bardzo lubię zakalce i chyba zdanie podziela też moja rodzia, bo ciasto zniknęło w mniej niż dobę.


Składniki:

Kruszonka:
1 szklanka mąki
1/3 szklanki cukru
110g masła
szczypta soli

Ciasto:
50g miękkiego masła
1 i 1/2 szklanki mąki
1 i 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 szklanki cukru
1 jajko
2/3 szklanki maślanki
1 i 1/2 szklanki jagód


Przygotowanie:

Do średniej miski wsypać mąkę, cukier i sól. Dodać pokrojone w kawałki zimne masło i i za pomocą palców wcierać masło w mąkę do czasu aż ciasto będzie przypominało okruchy chleba. Wstawić do lodówki.

W dużej misce używając miksera ubić masło z cukrem. Dodać jajko i ponownie zmiksować. Następnie wsypać mąkę, wlać maślankę i połączyć wszystkie składniki, aż ciasto będzie gładkie i gęste. Na koniec dodać jagody i wymieszać całość łyżką.
Przelać ciasto do wyłożonej papierem (lub natłuszczonej) kwadratowej formy (23cm), posypać kruszonką i piec aż się zarumieni ok 45-50min w temperaturze 180'C.

Przepis pochodzi ze strony Marthy Stewart.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz